Kuraattori, esi- ja perusopetus
Kuraattori voi olla oppilaan tukena kouluarjessa ja tavata oppilaan kanssa esimerkiksi kaverisuhdeasioihin liittyen, koulunkäynnin haasteiden sekä motivaatiopulmien vuoksi, sekä mielen hyvinvointiin ja itsetuntoon liittyvissä asioissa. Kuraattorin kanssa voi keskustella luottamuksellisesti kouluhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä, mahdollisista elämänmuutoksista ja kodin arkeen liittyvistä asioista. Yksilöllisen opiskeluhuoltotyön ohessa kuraattori osallistuu koulun yhteisölliseen opiskeluhuoltotyöhön esimerkiksi ryhmä- ja luokkatasolla, sekä toimii osana koulun yhteisöllistä toimintaa.
Oppilaan tuki voidaan järjestää yhteistyössä mm. koulun, perheiden ja yhteistyötahojen kanssa.
Yksilötukikeskustelut ovat yleensä 1–5 x. Työn painopiste on ennaltaehkäisevässä ja varhaisen vaiheen tuessa.
Oppilas voi hakeutua kuraattorille ottamalla yhteyttä puhelimella, Wilman kautta tai sähköpostilla, tai esimerkiksi huoltajan, opettajan tai terveydenhoitajan välityksellä
Psykologi, esi- ja perusopetus
Psykologi tuo kouluyhteisöön psykologista asiantuntemusta oppilaan kasvuun, kehitykseen ja koulunkäyntiin liittyvissä kysymyksissä. Psykologi tekee koululla sekä yksilö- että yhteisöllistä työtä, jonka tavoitteena on vahvistaa koko kouluyhteisön hyvinvointia. Hän pyrkii osaltaan tukemaan oppilaan normaalia kasvua ja kehitystä, poistamaan esteitä sen tieltä ja vahvistamaan voimavaroja.
Yksilötyössä psykologin tarjoama tuki on ennaltaehkäisevää ja lyhytkestoista. Se voi olla:
Konsultaatiota koulun henkilöstölle ja muille opiskeluhuollon työntekijöille.
Ohjausta ja neuvontaa oppilaille ja huoltajille
Psykologisia arvioita ja harkinnanvaraisesti tutkimuksia oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvistä pulmista.
Oppilaan koulunkäyntiin tarvitseman tuen suunnittelua ja järjestämistä yhteistyössä oppilaitoksen, perheiden ja yhteistyötahojen kanssa.
Lyhytkestoisia tukikeskustelukäyntijaksoja (yleensä 1-5 x). Tyypillisiä syitä hakeutua ovat mm. oppimisen ja jaksamisen haasteet, mielialaoireet, jännittäminen ja stressi, sekä erilaiset elämänmuutokset ja kriisit. Työn painopiste on ennaltaehkäisevässä ja varhaisen vaiheen tuessa – mikäli opiskeluhuollon psykologin tarjoama tuki ei ole riittävää, ohjataan oppilas tarpeenmukaisten palvelujen piiriin.
Oppilas voi hakeutua psykologille ottamalla yhteyttä puhelimella, Wilman kautta tai sähköpostilla, tai esimerkiksi huoltajan, opettajan tai terveydenhoitajan välityksellä. Lähetettä ei tarvita.